Green Friday in plaats van Black Friday

Dit jaar doen we het anders!

Hij komt er weer aan: vrijdag 27 november is het Black Friday, en kun je voor schijntje je winkelmandje volgooien in heel veel (web)winkels. Black Friday is allang geen Amerikaanse koopfeest meer, in Nederland worden er miljoenen euro’s uitgegeven. Wij vinden dat dit anders moet, doe jij mee?

Door de Covid-crisis zal er dit jaar zelfs meer uitgegeven worden tijdens Black Friday. Uit een onderzoek waarin 1347 deelnemers zijn ondervraagd gaven de respondenten aan dit jaar meer dan 400 euro extra uit te geven, omdat ze meer te besteden hebben en betere deals verwachten omdat veel winkels in nood zijn. 

Natuurlijk is het geweldig om iets met heel veel korting te kopen. En natuurlijk is het fijn om de als (web)winkel meer omzet te maken. Maar Black Friday is niet voor iedereen een feest

Waarom Green Friday?

Massaconsumptie is niet goed voor het milieu en de gigantische kortingen jagen juist het consumeren aan. De kortingen gaan ten koste van eerlijke lonen en de maatregelen om het milieu te ontlasten. Om de makers eerlijk te belonen, de grondstoffen verantwoord in te kopen, en het duurzaam te transporteren heb je marge nodig, en dat gaat niet hand in hand met producten over de toonbank gooien voor de helft van de prijs!

Support your locals

Bijna alleen maar grote spelers doen mee aan Black Friday. En zeker nu in deze tijd is het belangrijk om kleinere, lokale ondernemers te ondersteunen. Deze worden overdonderd door de hoge kortingen en condities van hun grote concurrenten en kunnen dat niet bijbenen. Daarom is het goed om in gedachten te houden dat we wat meer aan elkaar denken. Aan je buurman, je buurvrouw, je collega of je beste vriend of vriendin. Je kent vast wat ondernemers die een extra handje kunnen gebruiken. 

Duurzaam consumeren

Duurzaam consumeren staat voor bewust kopen wanneer je het nodig hebt.  En het is op financieel gebied aantrekkelijker dan mensen denken. Hoewel duurzame producten wat prijziger kunnen zijn, bieden ze op langer termijn  meer voordelen. Je investeert namelijk in een product dat met zorg en goede materialen is gemaakt en daardoor langer mee gaan of energie besparen. Je investeert in de toekomst.

Terwijl Black Friday staat voor het verleiden van consumenten met hoge kortingen en stapeldeals. Waarmee producten over de toonbank worden gesmeten alsof het niks is. Het leidt ook nog eens tot een enorme zinloze piek in de pakjesbezorging. Zeker dit jaar wordt het extra druk doordat iedereen online koopt. Daarna worden met gemak alle producten weer gratis teruggestuurd als ze niet naar de wensen voldoen omdat ze zonder na denken zijn gekocht.

Het nieuwe nu

Steeds meer bedrijven doen niet meer mee aan die waanzin. Monki says Black Fri-Nay, Sofacompany lanceert Green Friday en kleine ondernemingen organiseren zich in Small Business Saturday. De afgelopen jaren is het concept Green Friday steeds groter geworden en met alles wat er in de wereld speelt beloofd deze alleen maar groter te worden. In een ideaal wereld zal Black Friday volledig verdwijnen en zullen bedrijven zich meer focussen op hoe ze hun producten zo duurzaam mogelijk kunnen produceren in plaats van zo goedkoop mogelijk kunnen weggooien.

Wat doet Good To Give?

Natuurlijk gunnen wij ook onze klanten een leuk voordeel. Daarom krijg je heel november en december de verzendkosten van ons cadeau.

Behalve op 27 november, dan rekenen we wel de verzendkosten. Deze doneren we aan Sea Shepherd, die het leven onder water probeert te beschermen tegen die zee van plastic van de verpakkingen. Zo krijg je niet alleen een leuk duurzaam cadeau maar investeer je ook in de toekomst.

Doe jij mee aan Green Friday?

Dit vind je vast ook leuk!

Blijf op de hoogte & maak impact op jouw manier

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting